torsdag 29 april 2010

Sveriges historia, TV4

Ikväll drar TV4:s storsatsning Sveriges historia igång. Om jag har förstått saken rätt så kommer den också att samordnas med ett nytt standardverk om Sveriges historia. Jag måste säga att jag är lite spänd på att se resultatet, men också tveksam till om det kommer att vara bra. Jag ser framför mig hur Martin Timell springer runt och provar historiska saker, medan Dick Harrison mässar om hur saker och ting kanske var. Allt naturligtvis på största allvar, å andra sidan har ju faktiskt både Martin Timell och Dick Harrison lite komiska anlag, så det kanske blir bra.

Det känns som att jag måste se den, och ser fram emot den med nästan lite skräckblandad förtjusning. Vi får se hur det blir, det är ju ett i grunden bra projekt i alla fall, jag undrar om det har gjorts någon sådan här större satsning på historia i tv sedan Hermans historier höll på för fullt.

Här är vad expressen skriver om serien.

1 kommentar:

  1. nja, jag tycker att det mera liknar Monty Python på svenska - bortsett humor eftersom den saknar både Timell och Harrisson. Men i gengäld ses dem så ofta att man börjar fundera vem/vad som står i programmets centrum.

    SvaraRadera