söndag 9 maj 2010

Medeltidsmuseet i Stockholm

Jag passerade Stockholm i helgen och hade tid att kika in i de nyöppnade Medeltidsmuseet. Jag måste säga att först när jag kom in så kändes det som att det inte var så stor skillnad mot det gamla. Det som de främst verkar ha lagt krutet på är att utöka "stadsdelarna", nu är det länge sen jag var där men jag kommer inte ihåg att det fanns lika många utrymmen att besöka, och det är det bästa med hela museet. Överlag så har ju museet en otroligt spännande atmosfär, där det ligger underjord och med den genuina stadsmuren rakt igenom huvudutställningen. Något jag förvånades en aning över var att de datoranimeringar som fanns på sina ställen inte var bättre gjorda, tekniken har ju utvecklats, men de kändes som om de var gjorda för ca 10 år sen. En personlig besvikelse var att det var betydligt mindre om Sturarna än förr, då fanns de ju på bild, nu fick man leta för att hitta att ett av baneren som stod uppställda i alla fall tillhörde sjöbladsätten.

Sen tycker jag att shopen faktiskt är väldigt bra. Här finns både avhandlingar och lättare populärvetenskaplig litteratur. Jag kom hem med en avhandling och en bok om handel i Europa under medeltiden, jag hade kunnat köpa mer men jag hindrade mig själv.

Överlag så tycker jag att Medeltidsmuseet är ett väldigt mysigt museum, och med tanke på att inträdet var fritt så finns det inga ursäkter för att inte gå dit. Passa gärna på och gå med på en av de gratis visningarna i museet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar