måndag 24 maj 2010

Robin Hood-listan

Här har jag nu försökt att ranka de versioner av Robin Hood som jag sett.

1. Robin Hood (1991)  - en traditionell Robin Hood, med stor humor, och den som ger mest hänvisningar till de ursprungliga balladerna. Här förekommer allt ifrån Barnsdale till Majfester.

2. Robin Hood (Disney) - Disneys glade räv har alltid varit en av mina favorit-Disneyfilmer, så han måste hamna högt på listan. Och även om fritagandet kanske är lite uttjatat, så finns det mycket annat också. Min favorit vad det gäller att fånga romantiken mellan Robin och Marian.

På delad tredje plats:
Robin Hood (2010) - Ja, jag tycker att den senaste inkarnationen är så bra att den förtjänar en plats bland topp tre, men jag kan ändå inte låta den putta ner Robin Hood - Karlar i trikåer från pallen. Det är kanske inte en av Mel Brooks bästa filmer, men det finns så många guldkorn i den att det ändå är en fullpott. Cary Elwes är nog också den jag tycker bäst personifierar min bild av Robin.

4. Robin of Sherwood - TV-serien från 80-talet som blandade in en hel del märklig mystik i historien. Jag hade svårt för vissa delar, men följde ändå vartenda avsnitt när jag kunde. Sen är det väl den enda version där Robin faktiskt dör, och dessvärre lyckades aldrig Jason Connery ta över efter Michael Praed. Jag hade också svårt för att jag verkligen gillade Guy of Gisborne i den här versionen, fast han var skurk. Den har också ett plus i Jeremy Bulloch som den stackars ledaren för byn som alltid blir plundrad av sheriffen och hans män.

5. Robin Hood (1952) - Det här var en av de första realistiska versionerna jag såg, och jag gillade den väldigt mycket. Så på grund av att den fick mig intresserad av Robin Hood så hamnar den här.

6. Robin Hoods äventyr (1938) -  För rent filmiskt sett så borde någ den här filmen hamna på topp fem. Det här är den klassiska matinéfilmen, med Errol Flynn och Olivia de Havilland  som Robin och Marian. Är man det minsta intresserad av hur Robin Hood har blivit gestaltad på vita duken är filmen något man måste se. Det här är filmen som alla andra mäter sig mot.

7. Robin Hood - Prince of Thieves (1991) - Jag älskade Kevin Costners äventyrsdrama när jag var liten, tyvärr har jag sett om den sen dess, och den håller helt enkelt inte. Det är synd med tanke på att Alan Rickmans sheriff är helt underbar, och att jag gillar "Everything I do, I do it for you".

Sen har jag inte sett Robin and Marian(1976), som av många anses vara en väldigt bra film. Det var väl också en av de första "realistiska" versionern av Robin Hood som gjordes. Jag har inte heller sett några av de nyare serierna från BBC som har gjorts.

Jag tycker också att min absoluta favorit-Robin Hood förekommer inom ramen för Ivanhoe, både i boken och i filmatiseringen från 1982, som visas vid nyår. Men eftersom han bara är en biroll så nämner jag honom bara på slutet, istället för att ta med honom i listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar