tisdag 15 juni 2010

Bröllopstider

Det går väl inte att undgå att det är ett kungligt bröllop senare i veckan. Jag är nog mest intresserad av att se hur brudklänningen kommer att se ut, och därför tittar jag gärna tillbaka i historien och hittar min absoluta favoritklänning bland kungliga bröllopskläder:

Maria av Österrikes klänning. Nu är det ju så att med så gamla kläder är det ju inte säkert att det verkligen var hennes brudklänning, men den brukar kallas för det i alla fall. Det är ett underbart exempel på tyskt renässansmode, som är något av ett favoritmode för mig, men innan det börjar bli alltför mycket valben i kjolar och liknande. (jag har faktiskt sytt upp en variant av klänning, visserligen inte alls i korrekta material och tekniker, men slutresultatet blev inte så dumt).

För den som vill veta mer om klänningen så rekommenderar jag: Mary of Hapsburg gown eller FrazzledFrau.

Och vem var då Maria av Österrike? Hon föddes 1505 och tillhörde huset Habsburg. 1522 gifte hon sig med Lajos/Ludwig II av Ungern och Böhmen, men blev änka redan 1526. Som änka tog hon över styret tills hon kunde föra över det till sin bror Ferdinand. Hennes andre bror Karl, kejsar Karl V, gjorde henne då till ståthållare över Nederländerna istället. Uppenbarligen väldigt kompetent skötte hon landet, trots en hel del motsättningar med sin bror och brorson, tills hon till slut fick tillåtelse att dra sig tillbaka 1555. Hon avled 1558. Maria var också väldigt intresserad av olika konstformer, så man kan nog säga att hon var en verklig renässansfurste, och hade nog passat bra som Habsburgsk kejsare om hon fått möjlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar