tisdag 29 juni 2010

historiska filmer

Jag kom att tänka på det här med filmer i historisk miljö. Jag gillar verkligen såna filmer, och efter ett tags funderande insåg jag att det finns flera olika sätt att göra såna filmer. Jag kom fram till de här undertyperna:

  • Allt ska vara korrekt - en väldigt ovanlig typ av film. Jag kan bara komma på ett antal filmer som utspelar sig under andra världskriget, och som försöker ge en minut för minut-skildring av det som hände. Ett strålande exempel är Undergången. Det är väl också så att andra världskriget ligger så pass nära, och det finns så mycket information om de olika skeendena, vilket gör det möjligt att göra sådana filmer. (jag säger inte att allt är korrekt, men de försöker i alla fall).
  • Förmedla tidsandan - det här med detaljer och korrekthet är inte så viktigt. Det viktiga är att vi som lever nu får en känsla av hur det måste ha varit att leva då. Den här trenden började tycker jag med En riddares historia, där riddarna rider in till Thin Lizzy, men fick nog sitt klaraste uttryck i Moulin Rouge! och Marie Antoinette.
  • Visa verkligheten - filmer som försöker göra upp med de myter vi har byggt upp, och istället visa hur det egentligen var. Detta betyder ofta att miljöerna blir skitigare och ädla hjältar lätt tappar glorian. Filmer som den här inleds ofta med en förtext/berättare som förklarar att nu ska vi höra den "sanna historien". Typexempel är Kung Arthur, som började bra men sen blev en märklig actionfilm, och den senaste Robin Hood.
  • Historien är en bra kuliss - en manusförfattare har hittat en spännande historia, och spinner vidare. Karaktärerna har ofta en verklig förlaga, men kanske inte så mycket mer i filmerna. Braveheart är ett bra exempel på en sån film, Casanova ett annat.
Jag vill också påpeka att oavsett var man faller i kategorierna så inverkar inte det alltid på hur bra filmerna är, ur ett filmiskt perspektiv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar