torsdag 3 juni 2010

Sveriges historia, TV4

Idag visades det avsnitt jag har sett mest fram emot/fruktat, nämligen senmedeltiden. Det här är min absoluta favoritepok, så jag var naturligtvis orolig över hur de skulle skildra den, det är ju en något komplicerad period om man ska hänga med i alla regimskiften. Överlag var jag positivt överraskad av det hela. Jag tyckte att de kunde ha nämnt mer om de interna stridigheterna, nu blev det lite för mycket Sverige mot Danmark.

Bra
Mycket Engelbrekt!
Karl Knutsson Bonde, som jag trodde skulle målas ut som rena skurken, med tanke på vad Dick Harrison har skrivit om honom i sin biografi över honom.
Kristina Gyllenstierna, det är bra när hon får mer utrymme än sin man. Girlpower!

Dåligt
Som vanligt hoppade man helt över 1460-talet
Ingen Nils Sture, ingen Svante Nilsson, och knappt någon Sten Sture dy heller. (buhu)
För lite bergsmän och dalkarlar

Komiskt
Det faktum att när de berättar att Kristina fördes bort i danskt fängelse så visar de en suddig bild av Creutz lave i motljus. (skratt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar