lördag 12 juni 2010

vems lokala historia?

I förra  veckan var jag på byvandring där jag växte upp, en plats som en gång i tiden var ett eget industrisamhälle men som nu är mer av en förort. Byvandringen dominerades av personer som växt upp där på 40-talen och det fick mig att fundera lite på vad det är som lyfts fram. Visst är det spännande att höra om äldre tider, men när kommer folk att vilja lyssna på hur jag tyckte det var att växa upp, och vilka minnen jag har från platsen? Jag kanske inte kommer ihåg hur det var när det fanns fler lokala affärer, men däremot hela taktiken om vilken busstation man valde när man skulle åka in till stan. Jag får väl vänta tills jag blir gråhårig innan någon vill höra om det dock.

Det här med hur "gammalt" något ska vara för att bli intressant är ju en fråga i sig, ta bara veteranbilar. Om jag inte har fel så kan en bil få veteranbilsförsäkring om den är mer än 30 år gammal, men kommer folk som kör runt i fina 30-talsbilar att vilja släppa in en volvo 240 som en veteranbil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar