lördag 28 augusti 2010

Florida, värme, museum och världsarv

Det finns en sak att säga, Florida i augusti är fruktansvärt varmt, och det är skönt med museum eftersom de har luftkonditionering.

Nu blev det ändå inte så mycket museibesök, men det blev i alla fall några timmar på Kennedy Space Center. KSC var helt underbart, jag skulle ha kunnat stanna där hela dagen utan problem, men nu var jag inte ensam på resan. Mest tid tillbringade vi i Apollo-utställningen. Jag var otroligt imponerad av hur de hade arbetat med utställningen. Besöket på Apollo-delen inleddes med en film om bakgrunden till Apollo, sen leddes du in i kontrollrummet för Apollo 8, som fortfarande var till stor del intakt. Apollo 8 var första gången man lämnade jorden och gjorde en tur runt månen, även om man inte landade. Där fick man sitta medan de spelade upp uppskjutningen med ljud, film och ljus, alla de konsoler som var igång just vid rätt tillfället kom till liv. Sen är själva utställningen uppbyggd kring en Saturn V/Apollo. Alla delar är visserligen inte äkta, eller snarare några är testexmplar eller utfyllnadsexemplar. Det är imponerande hur stor raketen var, och lika imponerande hur tre man kunde stå ut i det mikroskopiska utrymmet i själva Apollo-kapseln. Det fanns också en film om själva månlandningen, Apollo 11, eller i själva verket var det film med tillagda dramatiseringar. Plötsligt kom till exempel en månlandare ner framför där man satt. Som sagt väldigt välgjort, även om maten där var bedrövlig och dyr. Innan vi lämnade KSC köpte jag Apollo av Charles Murray och Catherine Bly Cox. En bok som var precis som jag vill att en bakgrundsbok ska vara. Den pratade inte särskilt mycket om astronatuerna, däremot om alla de ingenjörer och andra som arbetade på marken. Rekommenderas starkt om man är intresserad av Apollo-programmet.


















I Florida blev det också att besöka ett världsarv, nämligen Everglades. Det märktes dock inte att det var ett världsarv, jag tror inte jag såg någonstans att det nämndes att det var ett Världsarv. Vilket väl visar att det finns olika inställning till hela världsarvsbegreppet.

Jag hade också hoppats kunna besöka Big Cypress Indian Museum, men även om vi åkte igenom delar av miccosukee reservatet så blev det inget besök. Jag letade också efter literatur, men även om det blev ganska många besök i diverse boklådor så hittade jag inte någonting om seminole eller miccosukee.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar