lördag 18 september 2010

kändis då, nu, alltid

Jag gillar opera, och en av mina favoritoperor är Valkyrian. Nu är det snart dags för en ny uppsättning på Metropolitan i New York, och det fick mig att tänka. Jag tror att en del av min fascination för huvudrollen Brünnhilde är nog ändå att hon går att härleda till en verklig person, den visigotiska prinsessan Brunnhilda, som gifte sig med merovingerkungen Sigibert och sedan var delaktig i det mesta som rörde Frankerriket. Gärna i konflikt med sin svägerska Fridegund, som i och för sig hade blivit Brunhildas svägerska genom att förskjuta Brunhildas syster från hovet. Släktfejder var den förhärskande familjehobbyn hos merovingerna.

Det är egentligen häftigt tycker jag att veta att än idag känner människor till Brünnhilde, och på något sätt är det som att känna en samhörighet över tiderna när man tänker på alla som på något sätt har hört talas om Brünnhilde (operan och Nibelungelied), Brynhildr (Eddan), Brunnhilda (den verkliga personen). Och även om det inte finns några större likheter med den sjungande valkyrian och drottning Brunnhilda, är det mäktigt att tänka på vilket avtryck hon måste ha gjort på människorna i sin samtid för att bli invävd i den germanska sagotraditionen.

Tänk på det nästa gång du ser Apocalypse Now och hör Valkyrieritten spelas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar