måndag 11 oktober 2010

medeltidsinspirerade kringlor

Igår bakade jag kringlor, till minne av slaget vid Brunkeberg. Receptet tog jag från Historiebok för Kakälskare av Dick Harrison och Eva Ulvros. Receptet är visserligen för Södertäljekringlor från 1800-talet, men det hade ålderdomliga drag, till exempel skulle kringlorna kokas innan de åkte in i ugnen. Sen för att ge dem en liten smak av 1400-talet valde jag också att ösa på med rejält med kryddor, bl.a. nejlikor, ingefära, kryddpeppar och muskot. Resultatet enligt dem som smakade dem var gott, påminnande om en bagel, samt mer som en brödbulle än ett fikabröd.

En sak jag gillar med gamla recept är också att eftersom socker var en sådan lyxvara så är det inte mer än precis lagom för att sätta igång jäsningen.Skulle man gått ytterligare tillbaka till medeltiden kan det nog vara värt att prova med honung istället för socker, jag tycker dock inte om honung så nu blev det med en gnutta farinsocker istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar