onsdag 24 november 2010

Första intrycket är viktigt

Under hela hösten har det varit en hel del skriverier om Ernst Brunners bok Anckarström och kungamordet, där författaren har sagt att han vill förändra vår bild av Anckarström. I historien framstår han ofta som en odugling som till slut inte ens lyckades med att döda kungen direkt. Jag personligen har dock alltid haft en ganska positiv bild av Anckarström, inte för själva mordet. När jag tänker tillbaka undrar jag om det inte ändå beror på att mitt första möte med Anckarström kom genom skönlitteratur, jag vet att jag definitivt läste Olov Svedelids variant av kungamordet, men det fanns också en ännu bättre  bok som jag inte ens kommer ihåg namnet på, men där jag har för mig att den handlade en hel del om familjen Anckarström. Överlag är det nog så att trots att man försöker vara en opartisk och källkritisk person, så kommer man inte ifrån att i grunden så är fösta intrycket lika viktigt när man läser om en person som när man möter denne/denna i verkliga livet.

Sen är det nog få som faktiskt vill erkänna det. Jag tycker ju ändå det är lika intressant om historiker faktiskt visar sina sympatier/antipatier, och bara man är öppen och redovisar dem så tror jag att det ändå går att skriva bra facklitteratur. Om man bara vill hålla sig till opartiskhet, blir dessvärre resultatet ofta ganska tråkigt. Tysk facklitteratur är fortfarande till stor del fast i det synsättet. Det är sida upp och sida ner med brev och citat från historiska personer, men väldigt få ansatser till att faktiskt tolka vad källorna berättar mellan raderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar