torsdag 18 november 2010

Historiker ett framtidsyrke?

Naturligtvis inte, i alla fall om man får läsa den senaste rapporten om arbetsmarknaden om fem år. Som vanligt råder det stort överskott på utbildat folk inom kultur- och museisektorn. Och nog är det så, vi är många som brinner för historia, och helst vill använda större delen av vår arbetstid till att arbeta med det vi verkligen gillar. Å andra sidan är det väl bra att man är ärlig, det är inte lätt att få jobb. Av fb-inläggen jag läser är det tydligt att många som jag läste tillsammans med är inne på helt andra banor än de som leder bakåt i tiden. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att jobba med något annat, även om jag får vissa kommentarer om varför jag inte satsade på något med bättre arbetsförhållanden och högre lön, mina betyg räckte ju för det. Men det är väl då frågan om mervärde i livet kommer till, jag trivs ju så bra med det jag gör, oftast i alla fall, eller i alla fall när jag får jobba med just det jag är bra på, dessvärre finns det ju lite tråkigare administration också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar