onsdag 10 november 2010

Vad ska vi bevara?

Diverse svenska medier, till exempel DN, förfasar sig över att ett hus i Pompeji har rasat, de lyckas också skylla det personligen på Berlusconi. Mycket kan sägas om Berlusconi, men jag tror faktiskt att han inte är personligt ansvarig för husen i Pompeji. Sen är det i och för sig så att det har skurits ner väldigt mycket på stödet till kulturarvet under Berlusconi, och ett ökat förfall kan kanske märkas. Men då kommer man ju direkt till frågan om vi verkligen måste bevara allt? Det är ju alltid en fråga för kanske framförallt arkeologer, varje utgrävning innebär ju faktiskt också att man förstör en fornlämning. Själv kan jag ibland känna mig väldigt kluven. Jag kan tycka att det borde läggas mer resurser på att bevara gamla saker, och ibland undrar jag om vi verkligen behöver ännu en k-märkt lada ute i skogen. Som sagt svårt, och jag tycker definitivt att det är frågor som borde redas ut, innan man skär ner på de ekonomiska förutsättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar