tisdag 22 februari 2011

1600-talet var en härlig tid

eller kanske inte faktiskt. Det var blodigt, det var kallt, det var fundamentalistiskt. Kanske är det därför som det är så fruktansvärt svårt att hitta bra information om kläderna på 1600-talet. Jag gillar historiskt mode, och jag har både en krinolin och en 1500-talsklänning i garderoben. Mitt intresse ligger framförallt i det estetiska, jag är inte den typ av klädfantast som kräver att allt ska vara handsytt och bannlyser tyger som är uppblandade med konstfibrer. Eller som min handledare sa när jag skrev en uppsats om vävkonsten under järnåldern "hade en vikingakvinna haft tillgång till en symaskin, så klart hon hade använt den".

Nåja, tillbaka till 1600-talet. Jag har hittat en bild på en dräkt som jag skulle vilja sy upp, det är en bergsmanshustru som är inritad i kanten av Hans Ranies karta över Falu Gruva från 1683. Vi talar alltså om en kvinna som borde ha varit välbärgad, men det är inte hovdräkt utan praktiska kläder som hon har. Dessvärre visar det sig nästan omöjligt att hitta bra beskrivningar och mönster på kläder från slutet av 1600-talet.

För medeltiden finns det en hel del mönster att få tag på, och även om många retar sig galna på mönstren från Fru Sofia så har de gjort mycket för att göra medeltida kläder tillgängliga. Det finns också gott om lajvare och andra föreningar som håller medeltiden levande.

Sen kommer renässansen, då blir det lite knepigare. I Stockholm finns en förening som sysslar med slutet av 1400-talet. Vill man så finns det också väldigt mycket kommersiella mönster som bygger på det engelska modet under 1500-talet. Ren fairs i USA motsvarar ju också våra medeltidsmarknader.

Hoppar man sen fram emot 1700-talet så finns det ganska gott om mönster, både kommersiella färdiga mönster och böcker där man får förstora upp mönstren själv. Genom sällskapen  Gustafs skål och Gustavianerna och allt vad de heter är det också lättare andra som delar intresset för 1700-talets mode.

1800-talet är det väldigt lätt idag att hitta mönster till, i alla fall om man är ute på nätet. Problemet ligger snarare i att ha tålamod och komma över nog med tyg för att kunna sy upp kläder, det går åt en del om man vill se ut som Scarlett O'Hara.

Men 1600-talskläder, det är uppenbarligen inte nog med folk som är intresserade av det modet för att det ska vara värt att göra mönster och beskrivningar. Det finns ett och annat ganska dyrt mönster, men då är det främst mantua och andra högreståndskläder. Är det helt enkelt så att 1600-talet inte går att romantisera, det är helt enkelt lite för hemskt för att någon ska vilja springa runt och leka 1600-tal.Och vad hade de egentligen under? Vad är bäst en korsett som egentligen är från mitten av 1700-talet, eller en som är från slutet av 1500-talet?

Jag kommer nog att slita mitt hår en del innan jag har sytt upp garderoben för den där bergsmanshustrun.
Är någon intresserad av länkar till klädbeskrivningar eller platser där man kan få tag i de mönster som finns får ni gärna höra av er.

1 kommentar:

  1. Hej Kullan! Vi är ett än så länge litet gäng som har börjat nosa på levandegöring av 1600-talet. Vi hade en första informell träff nu i lördags och formulerade lite lösa planer. Om du använder Facebook så är du hjärtligt välkommen att dyka in i diskussionerna vi har där, i väntan på att vi får en officiell hemsida: http://on.fb.me/oSTukR

    Elin Berg

    SvaraRadera