tisdag 22 mars 2011

Två drottningar, två totalt olika filmer

Nu i helgen såg jag The Young Victoria för första gången. Den handlar, naturligtvis, om när drottning Victoria av Storbritannien blev drottning, hennes första år vid tronen och romansen mellan henne och prins Albert. När jag först hörde om filmen trodde jag att den bara skulle handla om romantik, och blev därför väldigt förvånad över hur den var upplagd. Den bygger i stort sett helt och hållet på händelser som verkligen har inträffat, ibland ner till direkta citat från personerna i fråga.

Filmen fick mig också att jämföra den med Sofia Coppolas Marie Antoinette. Filmerna handlar båda två om unga drottningar som försöker hitta sin plats och den roll de ska spela, men filmmakarna har valt två helt olika sätt att skildra det hela på. Ingen skulle väl komma på och anklaga Marie Antoinette för att vara en orgie i autentiskt 1700-talet, men syftet med filmen är å andra sidan att förmedla de känslor som människorna upplevde, och det förmedlas med ett språk som tilltalar den nutida tittaren.

Vad är egentligen det bästa sättet att skildra en förfluten tid? Är det att ge en känsla av zeitgeist eller ska vi se vad som egentligen hände? Jag kan också säga att personligen tyckte jag att de små ändringar som gjorts i historien om Victoria kändes mer iögonfallande, just för att filmen i övrigt var så nära historiskt korrekt.


Två mycket bra filmer är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar