måndag 18 april 2011

Doolittle-räden

Idag den 18 april är det 69 år sen Doolittle-räden. När jag var yngre tyckte jag att det var den mest spännande enskilda händelsen under andra världskriget.

I korthet gick räden ut på att USA behövde stärka sitt självförtroende efter Pearl Harbor och diverse bakslag i Stilla Havet. Alternativet blev den egentligen totalt galna idén att lasta ombord bombflygplan, gjorda för att starta på långa asfalterade banor, på ett hangarfartyg, ta sig så nära Japan som möjligt. Bomba Tokyo och sen flyga vidare mot Kina, där man hoppades kunna landa i delar av Kina som inte kontrollerades av Japan. Uppdraget har fått sitt namn efter ledaren, James Doolittle, som var en riktig flygpionjär redan innan kriget. För att överhuvudtaget få planen att lyfta från hangarfartyget, the Hornet, var det tvunget att ta bort i stort sett all övrig beväpning från planen. Kulsprutorna ersattes bland annat av avsågade kvastskaft, så det skulle i alla fall se ut som om de kunde försvara sig.

Räden fick en dramatisk början, när konvojen med amerikanska fartyg råkade stöta på ett japanskt fartyg. Därför fick de starta betydligt längre ifrån Japan än vad som var tänkt, besättningarna var väl medvetna om att det inte var säkert att bränslet skulle räcka ända till Kina. I slutändan nödlandade planen antingen i Kina, eller i havet utanför den kinesiska kusten. Enda undantag var ett plan som valde att flyga in över Sovjetunionen och nödlandade där. Två besättningar tillfångatogs av av japanerna, tre avrättades, ryssarna internerade besättningen som landat där, övriga 13 besättningar fick hjälp att ta sig tillbaka till USA.

Doolittle-räden hade i sig ingen direkt påverkan, de hade så få bomber med sig att de inte skulle kunnat göra någon varaktig skada. Däremot var det en väldigt psykologiskt viktigt händelse. Det var i stort sett första gången USA kunde rapportera en framgång i Stilla Havet. Japanerna å sin sida fick plötsligt uppleva att de kunde blir attackerade på hemmaplan. Nu togs beslutet att man var tvungen att helt förinta den amerikanska flottan, och det var de tankarna som ledde till slaget vid Midway, som inte riktigt gick som japanerna hade tänkt.

De största mänskliga konsekvenserna fick nog räden i Kina. Japan inledde en kampanj för att skrämma den kinesiska befolkningen från att hjälpa amerikanska flygare. Det är beräknat att upp emot 250 000 kineser dödades i jakten och som hämnd!

Än idag är några av deltagarna i räden vid liv. På årsdagen samlas de, och när det bara är två kvar kommer de att öppna en flaska konjak från 1895 och skåla för de övriga.

2 kommentarer:

  1. Ett jätteintressant inlägg. Tack för det!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar din blogg helt underbar, du verkar vara intresserad av historia...:)

    SvaraRadera