torsdag 7 april 2011

Om jag fick bestämma sedlar

Man ska ju inte bara klaga, utan ge konstruktiv kritik också, så här kommer min lista på hur jag skulle ha valt vilka som får pryda våra sedlar.

1000 kr - Dag Hammarskjöld, det tyckte jag var ett bra val
500 kr - Drottning Kristina, hon var också en stor kulturpersonlighet på sin tid. Dessutom skulle många gilla henne tror jag; traditionalisterna som vill ha kungligheter på sedlarna, HBT-rörelsen (med tanke på alla spekulationer om hennes sexualitet), feminister som får en kvinna på sedlarna.
200 kr - Bröderna Ericsson, alternativt bara John Ericsson. Ersätt 1600-talsuppfinnaren Polhem med uppfinnare från 1800-talet.
100 kr - Behåll Linné, han är en av världens mest kända vetenskapsmän trots allt.
50 kr - Birgit Nilsson, en operasångerska ersätter en annan.
20 kr - Astrid Lindgren

Så där, det tycker jag skulle vara en bra blandning mellan århundraden, kultur och vetenskap, kvinnor och män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar