onsdag 6 april 2011

sedlar

Historiekullan är inte riktigt glad över vilka som ska pryda våra nya sedlar framöver. Nog hade det varit trevligt med någon person som var verksam innan 1900-talet.

Här är listan.

1000kr - Dag Hammarskjöld - helt rätt, han är en av våra stora diplomater
500kr - Birgit Nilsson - jag älskar ju opera, så ja kan inte klaga där heller
200kr - Ingmar Bergman - stor regissör, men inte någon att sätta på en sedel
100kr - Greta Garbo - nej, visst är hon känd, men nej inte tillräckligt stor får en sedel.
50kr - Evert Taube - nej, nej, nej. Jag gillar Taubes visor, men jag vill inte ha honom som betalningsmedel
20kr - Astrid Lindgren - det hade nog blivit världens folkstorm om hon inte hamnat på en sedel.

Mest besviken blir jag ändå över att 500-lappen med Christopher Polhem och machina nova försvinner. Och som sagt, jag skulle velat se några som var verksamma under tidiga århundraden. Inte nöjd.

DN rapporterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar