tisdag 3 maj 2011

filmen Thor och lite ornamentik

Jag var och såg filmen Thor häromdagen, den där asaguden Tor dimper ner på jorden som en superhjälte. De bästa delarna var ända de som utspelade sig i Asgård, det var häftigt att se Bifrost som en otrolig, skimrande bro. Jag gillade den, och det är ju framförallt en film som riktar sig mot serieläsarna, men ändå det fanns en sak som gjorde mig irriterad. När man anstränger sig för att få så mycket detaljer rätt, varför använder man sig då konsekvent av keltisk knutornamentik och inte nordisk djurornamentik? Jag hamnade i en liten diskussion om det här så för att förtydliga låt oss gå igenom lite olika former av ornamentik.



Keltisk knutornamentik

Mest känd från användning i kristna sammanhang, exempelvis keltiska kors och handskrifter från irländska kloster

Består av band som flätas ihop i intrikata mönster.







Nordisk djurornamentik

Djurornamentik är inte en sammanhållen stil, utan den utvecklades under ca 500 år, och skiljer sig därför åt ganska rejält. Gemensamma drag är ändå att det går att urskilja djur och kroppsdelar i ornamentiken, även om de ibland är rejält ihoptvinnade. Den utvecklades ur en gemensam germansk djurornamentik under folkvandringstiden, men kom att att användas och utvecklas framförallt i Norden under vikingatiden. Bilden här ovan visar min favoritstil inom djurornmanetiken, nämligen Borrestil. Den känns igen på de trekantiga "katthuvudena" och gripdjuren, alltså djur som krampaktigt håller tag i delar av ornamentet. Roligaste namnet på stil har ändå slakthusstilen, som var en tidig form och som heter så eftersom det helt enkelt förekommer en hel del lösa ben och armar om vartannat. Finns det en tom yta - sätt dit en kroppsdel. För en genomgång av vikingatida ornamentik rekommenderar jag Archaeology in Europes genomgång.

Jag tycker i alla fall att det borde vara tydligt att det är fel att använda sig av keltiska knutar, med en hel del kristet bagage, när man försöker framställa en gud ur den nordiska mytologin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar