fredag 20 maj 2011

Lite nutid

Ok, jag brukar inte kommentera aktuella händelser, men här kände jag att jag behövde säga några ord. Det gäller drottning Elizabeths besök på Irland. Det är första kungliga besöket sen Irland bröt sig loss, och det finns fortfarande en del som är upprörda. Jag en av artiklarna jag läste på BBC om besöket är ändå väldigt talande, samtidigt som ca 50 protesterade mot drottningen var det ungefär 250 som trängdes för att se popduon Jedward. Ändå är det demonstranterna som får uppmärksamhet. Drottningen gjorde nu en hel del försonande stopp på resan, bland annat vid den idrottsanläggning där civila sköts av britterna, men hon lyfte också fram att det var tusentals irländare som kämpade och dog i första världskriget, något som lätt glöms bort när bara rebellerna från påskupproret lyfts fram.

Historien är inte alltid så levande som man tro, och jag slipper gärna se fler uppblåsta diskussioner i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar