tisdag 10 maj 2011

Livrustkammaren och museet Tre Kronor

Hade en eftermiddag i Stockholm i söndags och passade på att besöka ett av mina absoluta favoritmuseum. Livrustkammaren och Medeltidsmuseet är de två museer jag alltid rekommenderar när någon frågar efter ett bra museum i Stockholm. Livrustkammaren är lagom stort, man hinner inte tröttna på att titta på utställningarna. Den har också något för alla, rustningar, vackra klänningar, vapen, lekrum. Det enda negativa i deras grundutställning är att jag tycker det är lite svårt att se vad de olika sakerna är, allting är numrerat och det finns en skylt vad de olika numren föreställer, men dessvärre är det svårt att se numren. Ofta går det att lista ut, men det är ändå lite tråkigt.

Dragplåstret till varför jag gick var utställningen Kungligt Vintage. En samling klänningar ur de kungliga garderoberna från 1900-talets början och fram till ca 1970. Mest var det klänningar från prinsessan Margareta, en av kungens systrar, och prinsessan Sibylla. Jag tyckte faktiskt att det var intressant att se att Sibylla måste ha varierat en del i vikt, klänningarna var i klart olika storlekar. Det var härligt att se, och jag köpte faktiskt boken om utställningen, så att jag kan titta än mer på klänningarna i detalj. Rekommenderas starkt. Utställningen var uppdelad efter färg, och det var nog det svarta rummet som var det bästa. Vilka klänningar!

Sedan hade jag lite tid över och gick in på museet Tre Kronor. Det är ett betydligt mindre museum, som främst visar modeller av det gamla slottet Tre Kronor, samt föremål som har grävts upp i samband med arkeologiska undersökningar. Lite kändes det som om det inte hade riktigt bestämt sig vad det ville vara för slags museum. Många av fynden är ju medeltida, men då stod det att för mer information om de medeltida händelserna kring slottet hänvisas till Medeltidsmuseet. Det gjorde att museet blev mycket gå omkring, men utan riktigt sammanhang för vad som visades upp. Det var också svårt att läsa en del av skyltarna, eftersom hela museet var väldigt mörkt. Än mer märkligt var att det vid modellerna inte var särskilt tydligt vilket århundrade som modellen skulle visa. Museet var ett stort nja, inget jag kan rekommendera, men inte något helt bortkastat heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar