måndag 20 juni 2011

Etnografiska museet

Etnografiska museet i Stockholm var ett sånt där museum jag egentligen inte tänkt besöka, men när jag väl gick in så tyckte jag verkligen om det. Det var två avdelningar jag främst fastnade förr, den som handlar om upptäcktsresande och vad de förde med sig hem, samt den om Nordamerikas indianer. Jag gick dock inte in på specialutställningen de har just nu om Voudou.

Den om upptäcktsresor var otroligt välgjord, den tog upp de här svåra frågorna. Många som hyllades som hjältar var ju riktiga rasister och kolonialister, men deras berättelser har färgat många svenskars syn på omvärlden. Jag tänker särskilt på Sven Hedin, och han hade en egen utställning som var just Sven Hedin och skolan. Utställningarna skyggade inte för de svåra frågorna, men ändå kändes det inte tungt och dystert. Det var kort sagt väldigt bra.

Delen om Nordamerikas indianer var lite splittrad. Dels var det om prärieindianerna och dels om nordvästindianerna. Jag är ju väldigt intresserad av indianer, och här går det väl att säga att lite mer sammanhang hade kanske varit bra. De hade en film som snurrade och som berättade historien, men i övrigt fick föremålen bara berätta sin egen historia. Det fungerar, men skulle kanske ha kunnat gjorts bättre.

Överlag det jag gillade bäst med båda utställningarna var de filmer som visades, där fastnade man att sitt och titta tills man hade sett hela filmen igenom. Det är också en härlig belysning, ganska suggestiv, men ändå ljus nog så att det inte är några problem att se föremål eller läsa skyltar.

Jag rekommenderar att besök, dessutom är inträdet gratis, förutom till voudou-utställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar