tisdag 9 augusti 2011

Samlingsutgåva av serien Valhall

Som liten och vikingaintresserad fick jag några album ur Peter Madsens serie Valhall. Till skillnad från Asterix-albumen har jag dock aldrig skaffat en komplett serie av dem. Därför blir jag nu glad när jag ser att de kommer att ges ut i en inbunden samlarutgåva, med dessutom 50 sidor extramaterial om bakgrundsarbetet med serien.

För den som inte känner till serien så är det en tecknad skildring av den nordiska mytologin, där allvar blandas med en stor dos humor. På det sättet är den övergripande stilen ganska lik Asterix, vilket nog förklarar varför jag gillar dem. Serien avslutades förra året med ett album om Ragnarök, jag själv har dock inte läst mer än några av de inledande albumen.

Jag hittade notisen om nyutgåvan i SvD och information om del ett hittade jag på bokus.

Är mycket sugen att införskaffa del 1 under hösten, del 2 ska också komma ut relativt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar