fredag 21 oktober 2011

Anno 1790

Så på måndag är det premiär för SVT:s storsatsning Anno 1790. Det ska vara en deckarserie i gustaviansk miljö, och tydligen rejält påkostad. Jag har inte tittat på några trailers eller andra rörliga bilder, utan det enda jag har sett är stillbilder från filmen, och jag tycker att det ser bra ut. Det är ju annars det vanskliga med svenska produktioner, alltför ofta är helt enkelt budgeten för liten för att man ska bli övertygad om att det är äkta. Jag minns med fasa den där serien som skulle utspela sig i 1600-talet för några år sen, och där kostymerna satt så illa, och det helt klart saknades lämpliga underkläder för att kläderna rätt fall. Å andra sidan känns det som att 1700-talet är ett mer välbekant området för scenografer och kostymörer, då kanske det blir bättre.

Jag ska i alla fall ge serien en chans, sen hänger det ju inte bara på hur det ser ut, det behövs intressanta karaktärer och en vettig handling också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar