torsdag 3 november 2011

Historia på Skolforum

Jag besökte Skolforum i måndags. Där satt jag och lyssnade på ett föredrag om "varför behöver vi historia", ett ämne jag tyckte var viktigt och även om historia numera är ett obligatoriskt ämne för gymnasiet så gäller det att kunna motivera varför. Svaret på vad som är historieämnets relevans stavas källkritik. Det var i stort sett det enda som togs upp om varför det är bra med historia. Nu var det här bara en 30 minuters presentation, men ändå tyckte jag den kändes lite fattig, bland annat för att de enda exempel ur historien som togs upp var 1900-talshistoria. Betyder det att äldre historia inte har ett värde? Det går ju lika bra att använda källkritiska metoder på medeltidskrönikor som moderna biografier.

Personligen tycker jag också att ämnet historia har mer att erbjuda än källkritik som metod i vardagen. Glöm inte att historia kan vara väldigt spännande och intresseväckande. Visst om läraren bara rabblar årtal och liknande, ja, då är det ju inte så roligt, men genom att kanske i större grad ta upp personhistoria och låta eleverna jobba mer med individer tror jag att ämnet kan göras väldigt populärt. Här gäller det ändå att lärarna lägger ner lite arbete, i de nya läroplanerna pratas det så mycket om "stora drag" och övergripande begrepp att det kan vara svårt att få in den enskilda människan i det historiska flödet. Men se där en utmaning.

1 kommentar:

  1. En klar tanke...6 november 2011 18:24

    Låter som ett otroligt tråkigt sätt att förhålla sig till historia, även om det bara var 30-minutersföredrag. Som måttligt historieintresserad, men med kunskap om hur viktig kunskapen om historia är, så skulle jag helst se lektioner där man fick söka sitt eget ursprung och sätta det i samband med händelser i tiden. För i mina ögon är vi tämligen historielösa som folk, det är få som kan berätta vad som hänt i den egna släkten de senaste hundra åren. Men som du noterar, det skulle krävas en hel den av läraren, för att kunna genomföra detta.

    SvaraRadera