måndag 9 januari 2012

Stradivarius

I veckan skrevs det om att några musikkännare inte kunnat höra skillnad på en Stradivarius och en modern fiol. Att det är en nyhet visar vilken närmast mytisk aura det finns kring Stradivarius och hans instrument.

Antonio Stradivarius var en av många fiolmakare i staden Cremona i Italien. Han gick i lära hos Nicoló Amati, som kom från en lång familj av instrumentmakare, tillsammans med Andrea Guarnieri vars fioler är i stort sett lika berömda, och dyra. Genom tiden har Stradivarius, och Guarnieris, instrument blivit kända för att ha en oöverträffad klang. Trots att instrumenten har röntgats och undersökts på alla möjliga vis är det dock ingen som har kommit på varför ljudet är så speciellt. Två hypoteser är att han använde sig av gyllene snittet för att få fram de perfekta dimensionerna på instrumentet, eller att träet är extremt tätt. Träets egenskaper finns det också olika hypoteser kring, det ska ha växt i antingen en speciel alpdal eller i de kroatiska bergen, men det är också så att träet som användes fälldes under den period som kallas lilla istiden. En period under främst 1600-talet när klimatet i Europa var betydligt kallare, vilket fick träden att växa långsammare.

Sen när det gäller blindtest av olika instrument ska man veta att det inte är en lånefiol från musikskolan som jämförs med en Stradivarius, det finns skickliga instrumentmakare idag och även en nybyggd fiol kan ha ett väldigt högt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar