söndag 17 november 2013

Böcker, böcker, böcker

I veckan ska jag tapetsera om mitt vardagsrum. I mitt vardagsrum har jag en hel del böcker, därför har jag nu under helgen hållit på och tömt mina bokhyllor så jag ska kunna flytta på dem och komma åt väggarna. Det är en väldig nostalgiresa att sitta och plocka bland dem. De flesta volymer kommer jag ihåg när jag har köpt/fått dem, och visst många böcker har jag inte läst på flera år, men jag kan ändå komma ihåg hur de var att läsa.

25 år av kärlek till böcker och historia
En hel del böcker har jag fått, eftersom jag var en riktig bokslukare i yngre år. Det är ganska många som heter i stil med "arkeologins mysterier", "gåtfulla platser" och liknande. Ärligt talat vet jag inte om jag vill läsa om dem idag, forskningen de grundar sig på är ju inte direkt dagsfärsk, och de är nog väldigt spekulativa. Kanske skulle vara ett vinterprojekt att sätta sig och läsa lite och se vad jag tycker.

Jag konstaterar också att jag i alla fall spänner över en stor del av (västerländsk) historia, från stenålder till rymdkapplöpningen.

Lässugen blir jag, det var länge sen jag bara satte mig ner och läste en faktabok bara för skojs skull...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar