torsdag 19 december 2013

Science Museum, London

I förra veckan besökte jag Science Museum i London. Jag vill ju alltid besöka minst ett museum när jag besöker en plats, och den här gången blev det Science Museum. Det brukar vara väldigt spännande att besöka engelska museum, det finns en så otroligt stark tradition av bra berättande där. Jag var dock inte helt i slag, av flera anledningar, och det är ett väldigt stort museum. Att se hela var det inte tal om.

Jag, och en kompis, började på avdelningen som handlade om utvecklingen av flyget. Det var många modeller på tidiga glidflygare och gott om motorer. Det hängde en Spitfire i taket, och det fanns en sektion av en jumbojet, det var nog det mest intressanta. Förvånande nog tyckte jag inte det fanns så mycket om utvecklingen av det engelska trafikflyget, till exempel de Havilland Comet eller Concorde. De hade en Concorde-motor, en Olympus Snecma, där, men som den flygnörd jag är så saknade jag en förklaring till ramperna i luftintaget, som var det som gjorde att Concorde kunde flyga i överljudshastighet.

Lite samma känsla hade jag när jag gick i rymdavdelningen, den kändes faktiskt lite ytlig. Vi hann också igenom de mindre utställningarna om matematikens och datorns historia. De hade ett exemplar av Babbage's "analytical engine", som ju anses vara ett av de första exemplen på en dator. Eller snarare de hade kunnat vara det om den hade byggts färdig. Där fick jag ändå en besvikelse. Även om det är omdiskuterat hur mycket hon egentligen tillförde så brukar Ada Lovelace kallas för den första programmeraren för det jobb hon gjorde för Babbage. Här i utställningen omnämndes hon dock bara som en supporter och stöd till honom. Klart underkänt på genusfronten där.

Det blev också ett besök i en tillfällig utställning om alkemiska tecken, och den var riktigt rolig. De hade lagt fram bilder ur alkemiska böckerna, och sedan förstorat upp delar och förklarade allegorierna som fanns på bilderna.

Museet hade också ett labb där man kunde prova på massor av olika saker. Dessvärre var det också ett antal klasser, med ganska små barn, som var där och ljudvolymen var väldigt hög. Det var det som drog ner intrycket av museet. I ett så fräscht museum tycker jag att de skulle ha tänkt mer på akustiken, nu slutade det med att vi orkade helt enkelt inte vara kvar så länge som utställningarna kanske lockade.

Jag rekommenderar ändå ett besök, och hoppas att den som går dit kan pricka en dag utan skolklasser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar