torsdag 9 januari 2014

Sound of Music och barndomsminnen

I veckan så visade SVT en version av Sound of Music, vilket väckte en hel del banrdomsminnen. När jag var yngre stannade familjen vid flera tillfällen till i den lilla staden Schluderns i norra Italien. Schluderns ligger i Vinschgau i Sydtyrolen och är alltså del av de tysktalande områden som från början var österrikiska, men blev italienska efter första världskriget.

Nåväl, över Schluderns tronar en magnifik medeltida borg, kallad Churburg. Något som var extra spännande var att Churburg ägs, och bebos, av familjen von Trapp. Jag älskade filmen Sound of Music som liten, och naturligtvis kopplade jag familjen von Trapp i filmen, med familjen som bodde på Churburg. Att alperna runt omkring är som gjorda för att att springa runt och sjunga på gjorde det inte sämre.

Dessvärre blev jag grymt besviken när jag några år senare fick veta att det inte var samma familj. Familen von Trapp i Schluderns är gammal, grevlig österrikisk adel, medan familjen vars historia berättas i Sound of Music bara hade varit adlig i två generationer när de lämnade Österrike. Dessutom kom den familjen faktiskt ifrån nuvarande Slovenien, och var faktiskt italienska medborgare. Så mina idéer om hur de vandrade över bergen till Italien stämde inte, däremot tog de tåget och reste in med sina italienska pass. Ibland är fantasi och egna slutledningar roligare än sanningen.

Själva Churburg är en av de vackraste medeltidsborgar jag har varit inne i. Den har aldrig förstörts i krig eller brunnit, så den är väldigt välbevarad. Jag har gått med på en guidad visning där en gång, och kommer framförallt ihåg de otroliga bonaderna och salarna med riddarrustningar.

Churburg ovanför Schluderns



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar