fredag 16 maj 2014

Kvinnliga arbetare vid Falu Gruva

De senaste dagarna har jag försökt verifiera en historia som berättas kring Falu Gruva, att det ska ha funnits en kvinnlig spelstyrare där någon gång under 1800-talet. Spelet var namnet på hela uppfodringsverket, det som hissade saker upp och ner i gruvan. Spelstyraren var den som skötte det hela genom att reglera vattentillsrömningen till vattenhjul och även själva spelhjulen.

Tyvärr verkar det här vara en historia som har fått ett eget liv, jag hittar ingen kvinnlig spelstyrare, däremot så hittar jag en kvinna som har arbetat med andra sysslor i anslutning till spelen. Det tycker jag är nog intressant, särskilt som det verkar vara den enda kvinna som överhuvudtaget har avlönats vid Falu Gruva, för annat arbete än hushållsarbete.

Hennes namn var Maja Swart och hon finns uppskriven i gruvrullan vid flera tillfällen under perioden 1812-1817. Det handlar inte om att hon har haft stadigt arbete, utan hon har arbetat enstaka dagar. De flesta gångerna hon arbetar finns hon uppskriven tillsammans med sin man, men vid flera tillfällen är det bara hon som har arbetet, och mannen inte är nämnd. Typiskt för tiden är att hon avlönas med hälften av mannens lön. Arbetet hon har gjort har varit reparationer på hus på gruvområdet, samt vid spelen. Vid ett tillfälle har hon också arbetat som urtagare under spelstyraren.

Jag får bara så många frågor, och så många funderingar när jag hittar de här få notiserna. Varför är hon den enda kvinnan som vi kan hitta i gruvrullan? Att hon har fått anställning även utan sin man betyder ju också att hon måste haft ett eget värde som arbetare, var hon dugligare än mannen? Vad gjorde hon och hennes man för att försörja sig under större delen av året, eftersom de bara jobbar enstaka dagar vid gruvan?

Många funderingar, jag skulle definitivt vilja veta mer om Maja Swart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar