tisdag 21 oktober 2014

museer i New York

I förra veckan var jag i New York med mamma. I New York finns det ju massor av museer, det är bara så svårt att välja, det blev faktiskt så att i slutändan besökte vi bara 1,5 museum.

Ett museum vi hade bestämt oss för att besöka innan vi åkte var American Indian Museum. Nu visade det sig att det bara var en utställningsfilial till det stora museet i Washington, så vi blev faktiskt lite besvikna när det bara var två utställningar.

Men där hade vi fel.

 Det var visserligen bara ett rum, men vilka föremål. Utställningen täckte in hela Amerika, från sydligaste Chile till Arktis och var även en total blandning av tidsperioder. Varje föremål presenterades, och för många fanns det en spännande historia om personen som ägt eller tillverkat föremålet.









 
 En hövdingdräkt från sent 1700-tal (Östkusten), visar upp en blandning av europeiska influenser, till exempel tyg och snitt på skjortan, med traditionellt hantverk.
 En mask snidad av en hövding på 1960-talet. (Nordvästkusten) Jag kommer inte ihåg vad han hette men han hade gjort mycket för att bevara just sniderierna och rädda traditioner som höll på att försvinna.
 En liten ca 1000 år gammal pipa.
Jag älskar ju käder och det här var en otroligt vacker bröllopsklänning. Hon som bar den var halvindian och bak på väggen fanns flera citat från henne där hon argumenterade för indianernas rättigheter, och hennes rätt att inte behöva använda sitt kristna namn utan sitt traditionella namn..


Det som ändå slog mig, inte bara här utan även när jag var in i några bokaffärer i New York, var att det var svårt att hitta litteratur om indianerna. Det som fanns var i stort sett böcker med titlar som "Everything your teacher told you about Indians was wrong" eller biografier över enskilda hövdingar bland prärieindianerna. Jag letade efter en bra generell bok, eller en bok som handlade om seminolerna och andra stammar nere i sydöstra USA och jag kom hem tomhänt. Det känns också lite tragiskt att i en bokhandel med hylla efter hylla om europeisk historia så hittade jag bara en halv som handlade om Amerikas urbefolkning.

Det andra museet vi råkade ramla in på var New Tenement Museum. Det här var det halva museet vi var på, eftersom vi bara gick in i affären och jag gick och såg en film de visade i en liten filmsal.

Det visade sig att inredningen i huset var intakt från början av 1930-talet och där hade man nu ställt i ordning lägenheter som visade en vanlig familj hos de tre immigrantvågorna som bott på platsen, irländare på 1850-talet, tysk-judar på 1880-talet och italienare på 1910-talet. Det hade varit bostad för väldigt många människor, det hade också legat sweatshops och affärer i det. Enda sättet att få tillträde var att gå med på en guidad tur, men det fanns så många att välja på och eftersom det här egentligen inte var planerat så valde vi bort att gå med. Kommer jag tillbaka till New York ska det här definitivt stå på min lista över platser att besöka. I affären fanns också ett väldigt bra utbud med böcker om invandringen och invandrarna till USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar